Pohon Bajakah Penyembuh Kanser : Penawar Penyakit Kanser

In KESIHATAN
pohon bajakah penyembuh kanser

Heboh baru-baru ini di negara jiran kita iaitu Indonesia terdapat satu pohon yang di percayai mampu menjadi penyembuh penyakit yang digeruni seluruh dunia iaitu penyakit kanser.

Pokok atau pohon ini dinamakan pohon Bajakah. menurut akhbar online https://jabar.tribunnews.com, manfaat pohon Bajakah ini ditemukan oleh 3 pelajar SMAN 2 Palangkaraya, Kalimantan Tengah.

Dengan penemuan itu, Pelajar tersebut iaitu Yazid, Anggina Rafitri, dan Aysa Aurealya Maharani telah memenangi pingat emas untuk World Invention Creativity Olympic (WICO) di Seoul, Korea Selatan.

Apakah Itu Pohon Bajakah?

pohon bajakah penyembuh kanser 2

Pohon ini boleh ditemukan sekitar hutan terutamanya kawasan kalimantan tengah dan telah digunakan oleh kebanyakan suku Dayak secara turun-tumurun sebagai penyembuh penyakit termasuk penyakit kanser. Walaubagaimanapun tumbuhan ini belum ada penelitian daripada pihak berwajib tentang keberkesanannya.

Pohon Bajakah ini mempunyai pohon yang kuat dan hidup menjalar di tengah hutan. Pohon ini dipercayai mampun menjadi penawar kanser terutamanya kanser payu dara di kalangan wanita.

Mengikut penduduk di sana, Ia tumbuh di lahan gambut hutan pedalaman Kalimantan dan tumbuh di kawasan yang sedikit sinaran matahari. Mereka juga mendakwa tumbuhan Bajakah hanya terdapat di sekitar Kalimantan dan populasinya terbatas.

Kandungan Pohon Bajakah

Menurut penelitian Universitas Lambung Mangkurat Eko Suhartanto, pohon ini mengandungi sebatian fitokimia atau fitonutrien yang berfungsi sebagai anti-kanser. 40 jenis Fitonutrien dalam Bajakah dikatakan bermanfaat menyembuhkan penyakit kanser.

Fitonutrien dapat membantu mencegah penyakit dengan cara berikut:

  • Fitonutrien berfungsi sebagai antioksidan
  • Memaksimalkan kerja sistem imun
  • Membantu memenuhi kebutuhan vitamin (terutama vitamin A)
  • Memperbaiki struktur DNA yang rusak karena radikal bebas
  • Mendetoksifikasi senyawa karsinogen dari tubuh
  • Memicu kematian sel kanker

Bajakah Sebagai Obat Kanser Tradisional

Seperti yang sudah di bahaskan tadi, pohon Bajakah telah lama digunakan dan di manfaatkan oleh masyarakat Dayak secara turun-tumurun sebagai penawar kanser.

Proses membuat pohon ini sebagai penawar tradisonal adalah dengan mengeringkan pohon ini dengan bantuan cahaya matahari. Kemudian setelah kering, ianya perlu dicincang dan seterusnya ditumbuh sehingga hancur dan direbus selama 30 minit untuk (1 gram Bajakah).

Air hasil daripada rebusan itu kelihatan seperti air teh. Dipercayai Ianya perlu diminum selama 2 bulan seterusnya penyakit kanser akan sembuh.

Sembuhkan Kanser Payudara Tahap Akhir

Terdapat beberapa kenyataan dapada penduduk setempat yang mengatakan telah mendapat manfaat daripada pohon ini di mana penyakit kanser seperti kanser payu dara sembuh setelah menjadikan pohon ini sebagai penawar.

Video Pesakit Sembuh Daripada Kanser

Video Tumbuhan Bajakah di Hutan Kalimantan

Diharap dengan penemuan oleh beberapa pelajar tentang khasiat Pohon Bajakah ini akan bermanfaat pada kita semua dan akan membuka peluang kepada dunia perubatan untuk mendapatkan penawar penyakit yang digeruni seluruh dunia masa kini.

Baca Juga:

You may also read!

Mudahnya Bayar Bil Secara Online Tanpa Beratur

Mudahnya Bayar Bil Secara Online Tanpa Beratur

Pernah bayar bil? mesti pernahkan? perhatikan setiap bulan terutamanya apabila hari gaji masuk, kuanter seperti Pejabat Pos, Kuanter Bank,

Read More...
Cara Delete Atau Buang Iklan Di Mudah.my Guna Telefon Bimbit

Cara Delete Atau Buang Iklan Di Mudah.my Guna Telefon Bimbit

Sebelum ini saya ada post satu artikel yang menunjukkan cara-cara mengiklan barang di mudah dengan menggunakan smartphone. Artikel tersebut

Read More...
Banyaknya Khasiat Lemon Yang Tidak Diketahui Ramai

Banyaknya Khasiat Lemon Yang Tidak Diketahui Ramai

Pernah dengar lemon? Tahu apa khasiatnya? Lemon adalah sejenis buah dari keluarga limau serta kulit berwarna kuning dan mempunyai

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu